|
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7984 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Jednym z ważniejszych problemów współczesnej szkoły jest zagadnienie niepowodzeń szkolnych. W związku z tym szczególne znaczenie przywiązuje się obecnie do działalności korekcyjno-kompensacyjnej.Ukierunkowana ona jest na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowego dziecka. W związku z tym szczególne znaczenie przywiązuje się obecnie do działalności korekcyjno-kompensacyjnej.Ukierunkowana ona jest na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowego dziecka. Obniżenie możliwości psychofizycznych dzieci może być spowodowane wystąpieniem lub współdziałaniem takich czynników jak:
- wrodzone predyspozycje psychiczne,
- stan zdrowia,
- doświadczenia dziecka,
- środowisko rodzinne.
Czynniki te powodują, że nie u wszystkich dzieci rozwój psychoruchowy przebiega jednakowo. Najczęściej w swojej pracy spotykamy się z fragmentarycznymi opóźnieniami w rozwoju funkcji parcjalnych, które dotyczą:
- rozwoju ruchowego, czyli małej sprawności manualnej, niezręczności ruchowej całego ciała, lateralizacji,
- rozwoju funkcji poznawczych, czyli odchyleń w percepcji wzrokowej, słuchowej, orientacji przestrzennej, a także mowie,
- rozwoju emocjonalno-społecznego, czyli nadpobudliwości lub zachamowania psychoruchowego.
Sprawność tych funkcji jest konieczna do opanowania techniki czytania, pisania oraz liczenia. Chciałabym tutaj zwrócić uwagę, że dzieci z parcjalnymi zaburzeniami różnią się zasadniczo od dzieci o rozwoju niższym niż przeciętny. Istota ich zaburzeń jest całkowicie odmienna i wymaga tylko innego postępowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym. W naszej szkole, dla tych właśnie dzieci, prowadzone są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, w trakcie których:
- usprawniamy przede wszystkim funkcje najbardziej zaburzone,
- zaczynamy od ćwiczeń łatwych i stopniowo przechodzimy do trudniejszych,
- utrwalamy zdobyte umiejętności,
- uwzględniamy indywidualne potrzeby dziecka,
- staramy się, aby ćwiczenia miały formę interesującą i ciekawą.
W czasie zajęć wykorzystujemy najnowsze metody wspomagania rozwoju psychofizycznego, poprawy efektywności przyswajania treści programowych, korygowania i kompensowania zaburzeń funkcji poznawczych. Prawidłowy przebieg terapii pedagogicznej uzależniony jest także od pracy rodziców z dzieckiem w domu W kontaktach z rodzicami omawiamy przyczyny trudności dziecka, udzielamy konkretnych i szczegółowych wskazówek z podaniem przykładowych ćwiczeń jakie należy prowadzić w domu, w atmosferze spokoju i akceptacji dziecka.
"....... mów dziecku, że jest dobre, że potrafi ..." J. Korczak
opracowała: Gabriela S. |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|